Recenze hodinek Citizen Eco-Drive One

Výrobci klasických hodinek nemají v žádném případě na růžích ustláno. V době moderních technologií, navigací, chytrých hodinek a kdoví ještě čeho možného i nemožného je pro ně zaujetí spotřebitele stále obtížnější a náročnější. Stále se však najdou zajímavé vychytávky a finty, jak ohromit i ty náročné a rozmazlené zákazníky, kteří si myslí, že už viděli úplně všechno. Japonské značce Citizen se to v nedávné době podařilo světově nejtenčími solárními napájenými hodinkami, které se jmenují Eco-Drive One.

 

V roce 2016 si japonská značka připomíná čtyřicáté výročí začátku produkce Eco-Drive modelů, které jsou konstrukčně stavěny na čerpání energie pro svůj provoz výhradně ze světla. Od roku 1976, kdy byla uvedena solární prvotina Citizen Crystron, se postupně zvyšovala účinnost solárního článku a síle pokroku neodolala ani jeho velikost. Kulminované úsilí o miniaturizaci Eco-Drive strojků si tokijská firma naplánovala na březnový veletrh Baselworld 2016. To, co mohli zvědaví návštěvníci basilejského svátku hodin a hodinek shlédnout ve stánku Citizenu, na první pohled vypadalo jako oční klam nebo důkladně naaranžovaná mystifikace. Šlo přitom o plně funkční finální verze náramkových hodinek, které půjdou do oběhu na podzim tohoto roku.

Citizen Eco-Drive One

Hodinky Citizen Eco-Drive One

S tloušťkou pouzdra pouze 2,98 milimetrů jsou Citizen Eco-Drive suverénně nejtenčí solární napájené náramkové hodinky, jaké byly kdy vyrobeny. Poháněny jsou novým kalibrem 8826, jehož osmdesát pět součástek se tlačí na ploše s třícentimetrovým průměrem a tloušťkou přesně 1 milimetr. Při tomto malém čísle je důležité si uvědomit, že Eco-Drive strojky se skládají z několika vrstev. První z nich je ciferník. Hned pod ním se nachází fotovoltaický (solární) panel a až následně jsou to samotné komponenty kalibru: integrovaný obvod, křemenný regulátor, akumulátor typu li-ion a jeden nebo více krokových motorků na ovládání ručiček. Navzdory enormní štíhlosti je kalibr 8826 schopen zajišťovat chod hodinek během deseti měsíců. Přirozeně, předpokladem splnění deklarované hodnoty je plné nabití vestavěné baterie. Přesnost dvouručičkového strojku by se měla držet v mantinelech ± 15 sekund za měsíc.

Citizen Eco-Drive One

Hodinky Citizen Eco-Drive One

Citizen Eco-Drive One se do obchodů a specializovaných e-shopů dostanou ve třech nelimitovaných verzích a jedné limitované edici. Počtem neomezeným modelem AR5000-50E, AR5000-68A a AR5004-59H dopřáli inženýři pouzdra z nerezavějící oceli a okruží z materiálu cermet. Limitovaný model AR5014-04E pro změnu spojuje cermetové tělo s okružím z karbidu wolframu. Pokud vám výraz Cermet cosi říká, možná je to tím, že tento odolný kompozit složený z keramických a kovových částic již ve stavbě pouzder a okruží použily švýcarské manufaktury Jaeger-LeCoultre a Audemars Piguet. V případě novinek od japonského Citizenu si nasazení cermetu vyžádala zřejmě jejich malá tloušťka. Při třech milimetrech se jakákoli dodatečná výztuha, která zabrání ohnutí hodinek, cení nad zlato.

Každý z kvarteta rekordmanů je spárovaný s pohlednými řemínky z kůže aligátora. Hodinky se také mohou pochlubit třídílnou konstrukcí jištěnou čtveřicí přiznaných šroubů. Pouzdro limitované edice se od běžné produkce liší odstínem v barvě růžového zlata a leštěným okružím téměř věrně napodobujícím vzhled ušlechtilé oceli. Cenově dostupnější modely mají pěkná ocelové těla, která jsou pokrytá vrstvou Duratec. Patentovaný způsob zušlechťování (vytvrzování) povrchu údajně až pětinásobně zvyšuje odolnost mateřského kovu vůči poškrábání. Rozměry hodinek jsou o něco menší, než je současný standard. 38,15 (limitovaná verze), respektive 39,80 milimetrů odpovídá předurčení hodinek stát se elegantním doplňkem ke značkovému obleku. S lehkým vklouznutím pod manžetu bílé nebo modré košile nebudou mít nejmenší problém.

Citizen Eco-Drive One

Hodinky Citizen Eco-Drive One

Designově zdánlivě jednoduché kousky bodují detaily. Při zkoumání designu a vzhledu nás bezděčně napadali myšlenky, že japonští návrháři oprášili některou zásuvkovou skicu ze sedmdesátých let minulého století. V drobné hexagonální korunce a střídání dokončovacích technik na cifernících vidíme náznaky stylu Gerald Gentu z jeho děl pro Audemars Piguet či Universal Genève. Střídání úprav se dotklo i ručiček. Přestože jsou zcela ploché, leštění v opačném směru na nich vytvořilo iluzi zalomení. Podobnou hru se světlem již vyzkoušela značka Mido v modelech Baroncelli Heritage a Hermès. Kombinací těchto zajímavých prvků nabývají kulaté ciferníky nečekaný dojem hloubky, což sice vzhledem k tloušťce hodinek zní jako ukázkový protimluv, ale nemůžeme si pomoci.

Cena osmi sty kusy omezené série AR5014-04E se odhaduje na 5 300 euro. Za stejně ultra štíhlé, ale finančně přijatelnější verze AR5000-50E, AR5000-68A a AR5004-59H si japonský Citizen řekne necelých 2 300 euro, což je na takový ultra lehký a štíhlý výrobek docela přiměřená cena.

 

Další články

Přejít do magazínu